سرفه خشک کودکان در شب

سرفه کودکان ,سرفه کودکان زیر یک سال,سرفه کودکان در خواب,سرفه کودکان زیر دو سال,سرفه کودکان در شب,سرفه کودکان طب سنتی,سرفه کودکان هنگام خواب

سرفه کودکان , سرفه کودکان زیر یک سال , سرفه کودکان در خواب , سرفه کودکان زیر دو سال

توضیحاتی در مورد سرفه کودکان

سرفه کودکان معمولا همراه با سرماخوردگی در آنان رخ می دهد. اما شما به عنوان پدر یا مادر، هر زمانی که کودک تان سرفه می‌کند، احساس درماندگی می‌کنید. شب‌ها خواب نه به چشم شما می‌آید و نه به چشم فرزندتان. سرفه مداوم نشان‌دهنده‌ی وجود یک عامل تحریک‌کننده در گلو است. در اغلب موارد، سرفه‌های مرتبط با سرماخوردگی می‌توانند با داروهای طبیعی کنترل شوند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد سرفه کودکان صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

انواع سرفه کودکان

بدن از سرفه کردن برای از بین بردن مخاط اضافی که ممکن است مجاری تنفسی را مسدود کرده باشد، استفاده می‌کند. یک کودک ممکن است به علت احساس سوزش در گلو، عفونت، سرماخوردگی، آلرژی یا آسم و برخی اختلالات دیگر سرفه کند. نوع سرفه‌ی فرزند شما، توسط علت بروز آن تعیین می‌شود.

سرفه خشک کودکان

سرفه خشک معمولا به علت سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می‌دهد. این نوع سرفه همچنین ممکن است به علت عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی مانند برونشیت، آسم یا آلرژی ایجاد شده توسط عوامل مضر مثل دود سیگار رخ دهد.

سیاه‌ سرفه کودکان

سیاه‌سرفه به عنوان پرتوزیس نیز شناخته می‌شود و شبیه به سرفه خشک ناشی از سرماخوردگی است. با این حال، این نوع سرفه ممکن است حتی پس از بهبودی آنفلوآنزا هم ادامه بیابد و بعد از مدتی بدتر شود. این مشکل معمولا به حملات مکرر سرفه می‌انجامد و سبب می‌شود که کودک (یا بزرگسال) به سختی تنفس کند و در هنگام نفس کشیدن خس‌خس کند.

سرفه مربوط کودکان

این نوع سرفه نتیجه‌ی وجود موکوس (مخاط) یا مایعات بیش از حد است که سبب مسدود شدن مجاری تنفسی در گلو می‌شوند. سرفه مرطوب معمولا به از بین رفتن مایع اضافی از ریه‌ها کمک می‌کند.

سرفه پارس مانند کودکان

این سرفه ناشی از نوعی عفونت ویروسی است که مسیر تنفسی فوقانی را مسدود می‌کند و موجب سرفه‌ی خاصی می‌شود، طوری که انگار یک فوک در حال عوعو کردن است.

سرفه همراه خس خس کودکان

هنگامی که کودک شما سرفه‌ی همراه با خس‌خس داشته باشد، ممکن است هنگام تنفس صدای سوت‌مانندی از گلویش خارج می‌شود. این نوع سرفه زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری هوایی مسدود و باریک شده باشند.

سرفه کودکان و ماساژ

ماساژ همیشه سبب می‌شود که کودک احساس بهتری پیدا کند. این کار بدن را تحریک می‌کند تا خود را به طور کامل درمان کند. ماساژ توئینا را همیشه می‌توانید برای درمان سرفه کودکان استفاده کنید، صرف نظر از این‌که فرزند شما چه نوع سرفه‌ای دارد، خشک، مرطوب، پارس‌مانند و یا مزمن. – کودک را با روغن خردل گرم و سیر ماساژ بدهید. – حتما ابتدا روغن و سیر را با هم حرارت بدهید تا تاثیرشان بیش‌تر شود. – همچنین، کف دست و پای کودک را ماساژ دهید تا راحت‌تر بخوابد.

سرفه کودکان و استراحت

بدن در زمان استراحت سریع‌تر بهبودی می‌یابد. اگر فرزند شما سرفه مداوم دارد، او را در خانه نگه دارید تا تمام روز را استراحت کند. استرس کار مدرسه، رفتن به مدرسه و هر گونه آلرژن در خارج از خانه می‌تواند سرفه را تشدید کند. همچنین، از آن‌جایی که سرفه میکروب را در محیط اطراف گسترش می‌دهد، نگه داشتن او در خانه برای جلوگیری از سرایت عفونت به بچه‌های دیگر کار بسیار درستی است. – شما می‌توانید فرزند خود را سرگرم فعالیت‌های آرام مانند رنگ‌آمیزی یا نقاشی کنید یا اجازه دهید او بازی ویدئویی مورد علاقه‌ی خود را انجام دهد. – همچنین می‌توانید یک کتاب برای او بخوانید یا با یکدیگر پازل بازی کنید. – چرت زدن هم یک ایده‌ی عالی است اگر کودک‌تان دوست دارد.

سرفه کودکان و بخار

اگر کودک شما سرفه‌ی مرطوب داشته باشد، و در عین حال بینی و مجاری تنفسی‌اش مسدود شده‌ باشد، استنشاق بخار می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب باشد. هوای گرم بخار کمک می‌کند تا مخاط موجود در مجاری تنفسی شل شوند و از بدن خارج شوند. – آب را در یک کاسه بجوشانید. شما همچنین می‌توانید ظرف را با آب داغ پر کنید. – چند قطره روغن اوکالیپتوس را به آب اضافه کنید و اجازه دهید کودک شما بخار را از طریق بینی اشتنشاق کند. در صورتی که از آب جوش در یک کاسه استفاده می‌کنید، کودک خود را کمی دور از آن نگه دارید. – شما همچنین می‌توانید آب گرم را در حمام باز کنید، ‌در را ببندید و اجازه بدهید چند دقیقه دوش باز باشد. این کار فضای حمام را با بخار پر می‌کند و سبب می‌شود سرمارخوردگی کودک تسکین بیابد.

علل سرفه مزمن در کودکان

1- یکی از علل شایع سرفه مزمن در کودکان، بیماری آسم است. بیماری آسم، با توجه به التهابی که در راه‌های هوایی کودک ایجاد می کند، باعث سرفه مزمن می‌شود که این مساله با عفونت تنفسی ویروسی (مثل سرماخوردگی) تشدید خواهد شد. این نوع سرفه در خواب و بیداری وجود دارد و معمولا شب ها، موقع فعالیت و در هوای سرد تشدید می‌شود. 2- از علل دیگر سرفه مزمن کودکان، درگیری سینوس‌ها (سینوزیت) است که گاهی سرفه مزمن می‌تواند تنها علامت عفونت سینوس ها باشد. در کودکان مصرف خودسرانه داروهای ضد سرفه توصیه نمی‌شود، چون این امر می‌تواند برای کودک بسیار خطرناک باشد 3- رینیت آلرژیک (حساسیت تنفسی) یا آلرژی‌های فصلی یا تب یونجه که معمولا در بهار و تابستان و پاییز دیده می‌شود نیز می‌تواند باعث سرفه مزمن شود. 4- از علل دیگر سرفه مزمن برگشت محتویات معده به گلو است که بیماری ریفلاکس (ترش کردن غذا) نام دارد و نیاز به درمان پزشکی دارد. 5- عفونت‌های سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی نیز هر کدام به نوعی باعث سرفه مزمن می‌شوند. 6- تماس با دود سیگار و آلاینده‌های محیطی مثل دود‌ حاصل از سوختن چوب و مواد سوختی نیز از علل دیگر سرفه مزمن در کودکان هستند.

سرفه مزمن کودکان

طی یک مطالعه 40 کودک – با سن متوسط 9 سال- با مشکل سرفه مزمن (سرفه آنها بیش از 8 هفته طول کشیده است) مورد بررسی قرار گرفتند. هیچ کدام از این کودکان در معرض دخانیات نبوده یا تولد زودرس نداشتند (این دو فاکتور نقش موثری در سرفه دارد). محققان این مطالعه، به این نتیجه رسیدند که آلرژی، رفلاکس معده و آسم در 90 درصد موارد، از دلایل اصلی سرفه مزمن در کودکان هستند. این یافته می تواند کمک موثری در رابطه با درمان سرفه مزمن کودکان باشد.

سرفه کودکان همراه تب

فرزندتان چند روزی است که علائم سرماخوردگی دارد اما همچنان تب دارد و سرفه می‌کند. سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا علل بروز سرفه همراه با تب هستند. سرفه کودک به همراه تب و آبریزش بینی احتمالا سرماخوردگی معمولی است، اما سرفه به همراه تب ۳۹ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر گاهی اوقات سینه پهلو است، به ویژه هنگامی که تنفس تند و ضعیف باشد. روش های درمان: خوردن عسل و مصرف شلغم برای درمان سرفه همراه با تب توصیه می شود.

سرفه کودکان و دستگاه رطوبت‌ ساز

فضای خشک و دارای رطوبت کم سبب می‌شود که مخاط در گلو و مجاری تنفسی بماند. این امر باعث تحریک گلو و منجر به بروز سرفه خشک می‌شود. استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز ممکن است سرفه را درمان نکند، اما می‌تواند آن را کمی کاهش دهد. در واقع، این یک راه موثر برای ممانعت از سرفه کردن فرزند شما در هنگام شب است. – دستگاه بخور سرد سبب می‌شود که راه‌های تنفسی کودک مرطوب و پاک بماند. – صبح‌ها پنجره را باز کنید تا رطوبت از بین برود و از رشد کپک در اتاق جلوگیری شود.

سرفه کودکان و ویکس

ویکس حاوی روغن‌های گیاهی و رایحه‌ای است که می‌تواند باعث رفع انسداد مجاری تنفسی کودک شود. برای استفاده از ویکس جهت کاهش سرفه‌ همراه با خس‌خس و سرفه‌ی مرطوب مطابق با روش زیر عمل کنید: – مقداری ویکس بردارید و قفسه‌ی سینه‌ی کودک را با استفاده از آن ماساژ دهید. ویکس را روی ناحیه‌ی تنفسی فوقانی که در اثر مخاط مسدود شده‌است، پخش کنید. – شما همچنین می‌توانید ویکس را در ناحیه‌ی پشت، گردن، و بینی بمالید. – ویکس را داخل بینی و اطراف چشم استفاده نکنید. گاهی کودک ممکن است احساس سوزش ناچیز و کمی داشته باشد اما در نهایت احساس بهتری خواهد داشت.

سرفه خروسکی کودکان

فرزندتان با گرفتگی بینی به خواب می‌رود اما فقط چند ساعت می‌تواند بخوابد چون ناگهان با صدای سرفه‌ای شبیه خروس از خواب بیدار می‌شود. این سرفه‌ها معمولا به دلیل التهاب و تورم در قسمت پایین راه تنفسی، حلق، ‌نای و حنجره و معمولا بین کودکان ۶ ماه تا ۳ سال اتفاق می‌افتد زیرا این کودکان مسیرهای تنفسی باریک‌تری دارند. این مشکل معمولا دلیل ویروسی دارد. این سرفه‌ها معمولا طی روز بهتر می‌شود اما شب‌ها دوباره برمی‌گردد. در این حالت خشونت در صدای کودک به وضوح مشخص است. خروسک می‌تواند والدین را نگران کند اما در بیشتر مواقع می‌توان علائم آن را برطرف کرد. روش های درمان: استفاده از بخور گرم، خوردن عسل، حمام گرم و مصرف شلغم روش های درمان خانگی سرفه خروسکی هستند.

سرفه خشک شبانه کودکان

کوچولوی شما در طول زمستان مدام سرفه خشک می‌کند و این مشکل شب‌ها تشدید می‌شود. آسم و سرماخوردگی علل سرفه خشک شبانه هستند. در آسم راه‌های هوایی تنگ شده و ریه ملتهب می‌شود که همین، ترشح اضافه ایجاد می‌کند. اگرچه بیشتر والدین فکر می‌کنند که خس‌خس سینه علامت اولیه آسم است اما سرفه های خشک شبانه اغلب بارزترین علامت کودک است. از علائم دیگر می‌توان به سرفه همراه با ورزش، آلرژی،‌ سرماخوردگی یا هوای سرد اشاره کرد. سرفه آسمی زمانی باید مدنظر قرار گیرد که سرفه پایدار (مزمن) به وسیله سرما یا فعالیت تشدید شده یا در شب‌ها بدتر شود. روش های درمان: استفاده از بخور گرم و حذف آلرژن ها روش های درمان سرفه خشک شبانه به شمار می روند.

سرفه همراه با استفراغ در کودکان

فرزندتان آنقدر سرفه می‌کند که درنهایت به استفراغ منجر می‌شود. این نوع سرفه می تواند ناشی از سرماخوردگی یا آسم باشد. سرفه زیاد کودکان باعث تحریک حلق می‌شود و بازتاب آن استفراغ است. خلط بیش از حد در معده باعث تحریک و حالت تهوع می‌شود که بیشتر در شب اتفاق می‌افتد و معمولا این دلیل نگران‌کننده نیست مگر اینکه استفراغ متوقف نشود. روش های درمان: استفاده از بخور گرم، خوردن عسل ، حذف آلرژن ها و مصرف شلغم برای درمان سرفه همراه با استفراغ در کودکان مفیدند.

مهم‌ترین راهکار درمان سرفه کودکان

در تمام موارد سرفه باید علت آن مشخص شود، بنابراین مراجعه به پزشک اولین و مهم‌ترین راهکار درمان سرفه کودکان است. برخی والدین بدون هیچ اطلاع و آگاهی اقدام به خوددرمانی برای کودکان‌شان می‌کنند که این بزرگ‌ترین اشتباه است زیرا حتی مصرف استامینوفن هم نباید بدون تجویز پزشک و بدون توجه به وزن و سن کودک باشد. حتی قاشق و پیمانه‌ای که با آن به کودک دارو داده می‌شود بسیار اهمیت دارد. بنابراین قبل از هر اقدامی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. استراحت، لازمه درمان انواع سرفه در کودکان اصلی‌ترین درمان برای بسیاری از موارد سرفه که ناشی از بیماری‌های گوناگون از جمله سرماخوردگی، خروسک، سیاه سرفه و… است، فقط و فقط استراحت است. معمولا یک هفته استراحت، هم باعث بهبود سریع کودک می‌شود و هم اگر عامل بیماری ویروس باشد از انتقال آن به دیگر کودکان جلوگیری می‌شود. مایعات گرم برای درمان سرفه کودکان همیشه برای درمان انواع سرفه بسیاری از مایعات تسکین‌دهنده هستند. از جمله این مایعات می‌توان به چای و شیر گرم اشاره کرد. علاوه بر این نباید از سوپ مرغ غافل شد. مصرف غذاهاى آبکى و گرم مانند سوپ مرغ، انواع آش‌ و سوپ‌هاى ساده همواره در طول بیمارى سرماخوردگى، سینه‌درد و سرفه ازجمله تجویزهاى پزشکان بوده است. در حال حاضر افزودن ادویه‌جات تند مانند فلفل، پودر سیر یا خود سیر و پودر کارى به این غذاها نیز توصیه می‌شود. این ترکیب به واقع یک اکسپکتورانت طبیعى محسوب مى‌شود زیرا هنگام سرفه‌هاى خلط‌دار اینگونه مواد اخلاط موجود در شش‌ها را کنده و سبب خروج آنها توسط سرفه مى‌شود. استفاده از هویج و گشنیز در سوپ نیز توصیه می‌شود چون این مواد آنتی‌اکسیدان دارند، می‌توانند به بهبود سریع کودک کمک کنند. درمان سرفه خشک کودک با بخور گرم در سرفه خشک باید از بخور آب گرم به مدت ۱.۵ تا ۲ ساعت در یک آپارتمان ۱۰۰ متری استفاده کرد زیرا هوای خشک ممکن است ایجاد سرفه کند. اگر بیشتر از این زمان از بخور استفاده شود باعث به وجود آمدن مایت‌ها می‌شود و خود ایجاد حساسیت می‌کند. شاید برای بخور از حوله استفاده کنید اما نباید آن را مستقیم روی پوست کودک قرار دهید. استفاده‌ از بخور فواید زیادی‌ دارد و موجب‌ رفع‌ گرفتگی‌ بینی، مرطوب‌ شدن‌ مجاری‌ تنفسی‌ و بهبود سرفه ‌های‌ خشک‌ و همچنین‌ تسهیل‌ خروج‌ خلط‌ می‌‌شود. اگر دستگاه‌ بخور ندارید، می‌‌توانید یک‌ ظرف‌ آب‌ را روی‌ شعله‌ بگذارید تا به‌ جوش‌ آید. حذف مواد آلرژی زا برای کمک به درمان سرفه کودکان مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های خانگی و نیز در خوشبوکننده‌های هوا می‌توانند مخاط گلو را اذیت کرده، سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم‌ها، گلو و دهان شوند. اگر علت سرفه‌ها ناشی از آسم یا حساسیت باشد برای بهبود فرزندتان نباید از مواد شیمیایی پاک‌کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید بنابراین هر چیزی که باعث آلرژی کودک می‌شود باید حذف شود. این می‌تواند شامل برخی مواد غذایی نیز باشد. حمام گرم و سرفه کودک بهتر است کودکتان را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در حمام مرطوب نگه دارید و آب گرم را باز کنید (دقت کنید ممکن است هوای گرم به‌رغم رطوبت زیاد، حال او را بدتر کند) یا او را به فضای بیرون از خانه ببرید. کافی است لباس گرم و کلاه به او بپوشانید. آنچه کودک شما نیاز دارد تنفس هوای سرد و مرطوب است. بهتر است او را به صورت قائم یا ایستاده نگه دارید، چون این حالت به آسان شدن تنفس‌اش کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : سرفه خشک ♥ سرفه های آلرژیک ♥ سرفه خلط دار ♥ سرفه های شبانهسرفه‌ مزمن